Kad pirma diena naujame darbe netaptų paskutine…

Kad naujas darbuotojas sėkmingai pritaptų prie naujo kolektyvo, svarbios ne tik jo, bet ir vadovo bei visos komandos pastangos. Kiek už sklandžią darbuotojo adaptaciją yra atsakingas įmonės vadovas, ir kiek pats darbuotojas?

Įmonės atsakomybė

Įmonės „Grand partners“ lektorė Irina Rušmanė teigia, kad įmonė, norėdama padėti naujokui „įsivažiuoti“ turėtų tiksliai žinoti, kokių dalykinės kompetencijos ir kokių charakterio savybių turinčio darbuotojo ieško. Antra, ir ne ką mažiau svarbi taisyklė, yra laiku pateikta informacija darbuotojui, kurios jis galbūt nedrįsta klausti – kokios vidaus taisyklės, į ką kreiptis iškilus vieniems ar kitiems klausimams, kaip turi būti atliekamas darbas, kas netoleruojama įmonėje?
Personalo valdymo srities specialistė akcentuoja, kad žmogų trikdo ne tik pasikeitęs kolektyvas, tačiau ir pasikeitusi aplinka – kitas pastatas, nauja darbo vieta. Tad mažiausiai, ką tiesioginis vadovas turėtų padaryti – parodyti patalpas ir sąžiningai atsakyti į klausimus, neslepiant įmonės trūkumų, įvertinti, ar darbuotojo lūkesčiai atitiks realybę. Juk nenorime darbuotoju užpildyti spragą, norime, kad darbuotojas dirbtų ilgai ir kokybiškai.

Įmonė, samdanti žemesnės kvalifikacijos darbuotoją turėtų prisiimti net iki aštuoniadešimt procentų atsakomybės už jo adaptaciją. Jeigu samdome aukštos kvalifikacijos specialistą – dvidešimt procentų.

Pašnekovė pastebi, kad dažniausiai laimi tos įmonės, kurios naujus kvalifikuotus darbuotojus supažindina su visu įmonėje vykstančiu procesu ir esančiais padaliniais. Tokios „ekskursijos“ gali tapti labai graži tradicija. Taip pat darbuotojas kelias dienas prieš įdarbinimą pabuvęs įmonėje su „svečio statusu“, neturėdamas atsakomybių, jausis ne toks sukaustytas. O tai vėliau leis sklandžiau ir greičiau prisitaikyti tapus įmonės darbuotoju. I. Rušmanė pataria įmonėms jau pirmą kolegos darbo dieną duoti grįžtamąjį ryšį – duoti kryptį, kuria darbuotojas vėliau galės eiti.

Svarbu laiku parodyti dėmesį

Psichologė ir įmonės „Personalo brokerių centras“ direktorė Ina Savickienė teigia, kad problemos šaknys slypi daug giliau nei galima manyti iš pirmo žvilgsnio. Pašnekovė pastebi, kad įmonės paprastai negalvoja apie „sklandų įsiliejimą“, po kurio darbuotojas pradės dirbti. Jos dažniausiai apsidžiaugia radę neblogą kandidatą ir tikisi, kad darbuotojas IŠ KARTO atliks darbą bei užduotis, su kuriomis jį supažindino priimant į darbą. Deja, elementarūs ir natūralūs lūkesčiai dažnai pasirodo utopija. Darbuotojas jau pirmą mėnesį ima stebinti savo atsainiu požiūriu į darbą. Atrodo, tarsi jis gyvena mintimis apie šviesią ateitį, bet nesidomi paprastu darbu, nepajėgia užmegzti gilesnio ryšio su kolektyvu, nejaučia atsakomybės bendraudamas su klientais. Darbuotojų kaitos ir pasitikėjimo deficito išvargintos įmonės vėliau pačios pradeda didinti psichologinę distanciją su eiliniu naujoku. Kuo daugiau darbuotojų pasikeičia, tuo šalčiau ir įtariau jie sutinkami. Manoma, jei jie nori dirbti, tegul stengiasi. Tačiau tokia save tausojanti strategija galiausiai tik padidina krūvį. Formalūs ir paviršutiniški santykiai neišvengiamai nutrūksta. Vėl tenka įsisukti į kandidatų paieškos, atrankos, įdarbinimo ratą.

Ina Savickienė teigia, kad darbuotojo įvedimo ar adaptacijos programa nėra panacėja ir pati viena nepadarys stebuklo, tačiau mažiausia, ką ji gali, tai pagreitinti reikiamo našumo pasiekimą, o daugiausiai – sustiprinti darbuotojo lojalumą ir sumažinti kaitos tikimybę iki 25 %. Todėl verta skirti šiek tiek dėmesio darbuotojo įsiliejimo procesui, padarant jį tikslingą, suplanuotą ir valdomą.
Kaip motyvuoti naują darbuotoją?
„Pirmoji darbo diena užkuria naujoko entuziazmą ir užmezga ilgalaikius kompanijos ir darbuotojo ryšius arba priverčia stebėtis, koks nelabasis jį čia atvedė ir apgailestauti, kad apskritai pravėrė įmonės duris. Pirmąją dieną naujoką rekomenduojama supažindinti su įmonės misija, vizija, istorija, struktūra. Pristatyti tiesioginiam vadovui, įvardinti pagrindines pareigas ir aptarti tikslų jo apmokymo planą, supažindinti su darbo vieta bei įranga, pateikti specialias instrukcijas. Šiuos dalykus reikia pristatyti taip, kad būtų pasiektas svarbiausias tikslas: pasveikinti naują darbuotoją prisijungus prie komandos ir sukelti jam jausmą „aš laukiamas“. Reikia sukurti ypatingą teigiamą patirtį, apie kurią jis galėtų papasakoti draugams ir šeimai grįžęs vakare po darbo. Sėkmingas darbuotojo įvedimas įvyks tik tada, kai naujokas nuspręs, kad jis pasielgė išmintingai, ateidamas dirbti į jūsų organizaciją.“, – pasakoja specialistė.
„Sėkmingas darbuotojo įvedimas įvyks tik tada, kai naujokas nuspręs, kad jis pasielgė išmintingai, ateidamas dirbti į jūsų organizaciją“
I. Savickienė akcentuoja, kad atsakomybė už darbuotojo adaptaciją yra abipusė. Tik savaip. Darbdavys turi sudaryti sąlygas, o naujokas turi domėtis, įsitraukti į įmonės veiklą. Jei abi pusės tinkamai viską atlieka, integracija būna sėkminga.
Pašnekovė pastebi, kad jaunam, nepatyrusiam darbuotojui reikalinga didesnė pagalba iš šalies, kad jis geriau suprastų savo paties poreikius ir adaptuotųsi kompanijoje. Įmonei šiuo atveju tenka didesnė atsakomybė. Mokymas plaukti tiesiog įmetant į vandenį, be specialaus apmokymo ir paruošimo, gali pasiteisinti tik nedaugeliui žmonių tipų. Likusiems, potencialiai labai geriems darbuotojams, rekomenduojama žingsnis po žingsnio įvedimo taktika ir pozityvi, palaikanti atmosfera.
Labai aukšto lygio specialistai, analitikai, problemų sprendėjai, ateidami į naują darbą gali turėti ir pasiūlyti savo programą, kaip jie pritaikys asmeninius darbo metodus. Tačiau ir jiems reikalingas pozityvus sutikimas, pažintis su darbuotojais, kompanijos vertybėmis, įmonės darbo kultūra.

„Naujoko“ etiketė duoda ir privalumų

Adaptacinio periodo terminas priklauso nuo daugelio faktorių – įmonės vadovo, darbuotojo jautrumo. Tačiau verta neapsigauti, net jeigu darbuotojas puikiai susitvarko – jį reikėtų stebėti bent pirmus porą mėnesių.
I. Rušmanė pripažįsta, kad naujoko etiketė duoda ir privalumų – mažesni pardavimų tikslai pardavimų vadybininkui, ilgesni darbų atlikimo terminai kitų sričių specialistams. Tačiau pašnekovė primena, kad manipuliacijoje svarbu kiek sąmoningai yra manipuliuojama. Kita vertus – kiek įmonė yra pasirengusi investuoti į darbuotoją? Manipuliacijos galima išvengti klausiant darbuotojo apie darbą. Norint, kad naujokas jaustų užnugarį, reiktų per savaitę skirti bent penkias minutes pokalbiui apie darbuotojo savijautą kolektyve, apie iškilusias kliūtis ir pasirinktus tikslų pasiekimo metodus. Pašnekovė pataria naujoką supažindinti su kitais kolektyvo nariais, o kolektyvui pristatyti darbuotoją.
I. Savickienė pasakoja, kad adaptacijos trukmė, kuri gali trukti nuo kelių dienų iki kelių savaičių ar net mėnesių, priklauso nuo daugelio faktorių: pareigų, įmonės ir padalinio specifikos, vadybos tikslų.

Agnietė Vilkišienė

Parašykite savo komentarą

Pasidalinkite su draugais
  • linkedin
  • gplus
  • pinterest